sábado, 19 de marzo de 2016

#Biografía de un mestre dolçainer #Miguel Ferreres Masplá



"Biografía de un mestre dolçainer"

#Miguel Ferreres Masplá va nàicer a Morella. Castelló el 12 de gener  a l´any 1941.
S´inicia amb la dolçaina a la década dels anys 70, una penya de la qual n´era membre va construir uns gegants, per tal de desfilar a les festes del 15 d´Agost.

A quell fet animà a acompañar-los amb la dolçaina, ya en la seua infantesa es va fixar en els nombrosos gaiters ( donsainers ) que, amb motiu de les festes del Sexenni, de San Antoni o del Corpus participaven amb els Tradicionals tocs en aquestes festes populars  i religioses.

Miguel Ferreres, la seua primera etapa prenen bona nota de diferent models  y  estils, quant coincidía en nombroses actuacións amb dolçainers com: Camilo Ronzano de Zorita, Migule Ortí i el seu fill Toni Ortí, en la actualitat segueix tocant en el dolçainer de Morella Julián Pastor. També ha estat influït per l´escola de “Los Leones de Almendijar “
També col-labora amb els grups  folklorics de Altura y Segorbe, a banda de moltes més col-laboracións en diferents  actes i events de danses i aire festiu  de carrer , com vespres de vaquilles,dianes, provessóns i pasacalles.

Tres son els tabaleters, que més l´han acompanyat en la seua dedicasió i difussio per a la música i tradicións valencianes, sobre tot el repertori tradicional de Morella i de l´Alt Palancia: Agustí Gasulla de Morella, Manuel Arnau d´Altura i Manuel Gil de Sogorb. Com relleu als tres i ya com quart tambe fallit, Miquel Rodriguez “El Tata “a dia de hui dos son els Tabaleters que acompanyen a Miquel Ferreres, en les seues Andanzes musicals com dolçainer, Jesus Molina de Viver i Josep Andreu “El Willy “

#De eixa passió per la dolçaina Miguel Ferreres  Masplá, també és conegut com      #El Boticari de Altura, a la segona mitat de la década dels 70 comença a interesar-se per la reserca de gaites i dolçaines de temps passat, que estaven oblidades i que ja no s´utilitzaven, com també dátres noves que podien considerar-se peces singulars, en velles i noves inicià una col-lecció que actualmente és única dintre del seu gènere, actualmente esta repartida  ya que de forma desinteressada a cedit exemplars a exposicions llocs com Petrer, Castelló, Vila-real. Destacar en l´any 2002 amb la entrega de 50 dolçaines a l´Ajuntament de Morella.

El 26 de Maig de 2003 Castelló  homenajà a Miquel Ferreres Masplá, durant el
#3ER. Homenatje de Castelló  a la Dolçaina i el Tabal-
 
 I per arrematar aquesta  presentació artistica de un bon amic de tots, dire que és tot un lux haberli compossat esta modesta tocata de provesso  per a dues dolçaines seques, tabal i bombo amb un aire de solemnitat # M. Ferreres el Boticari -   
Guillermo Camarelles i Diana





 "Biografía de un maestro dulzainero"
#Miguel Ferreres  Masplá, nació en Morella. Castelló el 12 de enero del año 1941.
Se inicia con la dulzaina a la  década de los años 70, una peña de la cual no  era miembro construyó unos gigantes, para desfilar en las fiestas del 15 de ´Agosto.

A quel hecho le animó a  acompañar  los con la dulzaina,  ya en su niñez se fijó en los numerosos  gaiteros ( dulzaineros ) que, con motivo de las fiestas del Sexenio, de San Antonio como del Corpus, participaban con los Tradicionales toques en estas fiestas populares y religiosas.
Miguel Ferreres, su primera etapa toman buena nota de diferente modelos  y estilos, cuánto  coincidía en numerosas  actuaciones con  dulzaineros cómo: Camilo  Ronzano de  Zorita,  Miguel  Ortí y su hijo Toni  Ortí, en la actualidad sigue tocando en el  dolçainer de Morella Julián Pastor. También ha sido influido por la escuela de “ Los *Leones de *Almendijar “
También col- labora con los grupos  folklóricos de Altura  y  Segorbe, además de muchas más colaboraciones en diferentes actos y  eventos de danzas y aire festivo de calle, como tardes de vaquillas, dianas, Procesiones y pasacalles.

Tres son los  Tabaleteros, que más le han acompañado en su  dedicación y  difusión para la música y  tradiciones valencianas, sobre todo el repertorio tradicional de Morella y de lo Alto  Palancia: Agustí  Gasulla de Morella, Manuel Arnau de Altura y Manuel Gil de Segorbe.
Como relevo a los tres y ya como cuarto también fallecido, Miguel Rodríguez “El Tata “a día de hoy dos son los Tabaleteros que acompañan a Miguel Ferreres, en sus andanzas musicales como dulzainero, Jesús Molina de Viver y José Andrés “El Willy “

De esa pasión por la dulzaina Miguel Ferreres *Masplá, también es conocido como #El  Boticari de Altura, a la segunda mitad de la  década de los 70 empieza a  interesar-se por la  recerca de gaitas y dulzainas de tiempo pasado, que estaban olvidadas y que ya no se utilizaban, como también  de otras nuevas que podían considerarse piezas singulares, en viejas y nuevas inició una colección que  actualmente es única dentro de su género,  actualmente está repartida ya que de forma desinteresada ha cedido ejemplares a exposiciones lugares como Petrel, Castelló, Vila-real. Destacar en el año 2002 con la entrega de 50 dulzainas al Ayuntamiento de Morella.
   El 26 de Mayo de 2003 Castellón  homenajeó a Miguel Ferreres Masplá, durante el #3er. Homenatge de Castelló  a la Dolçaina i el Tabal
Y para rematar esta presentación  artística de un buen amigo de todos,  diré que es todo un lujo haberle compuesto esta modesta  tocata de  procesión para dos dulzainas secas,  tabal y bombo con un aire de solemnidad # M. Ferreres el  Boticari -
Guillermo Camarelles y Diana























No hay comentarios: